Toulky na kole v zahraničí slibují atraktivní dobrodružství. A přesně tak to často bývá. Jenomže bez důkladné přípravy se může pohodový cyklotrip rychle změnit v noční můru. V čem je háček? V okolí svého bydliště víte, kde sehnat náhradní duši nebo kam zavolat pro pomoc - v cizině je každý problém dvakrát tak velký. Proto se vyplatí promyslet některé věcí ještě před tím, než překročíte hranice.
Pojištění není zbytečná byrokracie, ale nutnost
Modrou kartu pojištěnce má každý občan České republiky, ale na kolo v zahraničí nemusí stačit. A dostatečné nemusí být ani běžné cestovní pojištění, protože často kryje jen základní turistiku. Pokud plánujete vyjížďku po drsnějším horském terénu nebo jiné nestandardní cyklosporty, budete si muset připlatit za připojištění adrenalinových či extrémních sportů. Stojí pár stokorun navíc, ale když si v Alpách zlomíte klíční kost, ušetří vám statisíce. A hodit se vám může také pojištění odpovědnosti - v zemích jako Německo nebo Rakousko je pro cyklisty prakticky povinné.
Nechte si „proklepnout“ kolo v servisu
Kolo, které vám doma slouží bez problémů, může v horách nebo na dlouhých trasách nepříjemně překvapit. Kompletní servis před cestou přitom vytáhne z vaší peněženky zhruba tisícovku, ale ušetří spoustu problémů. Nechte si zkontrolovat především brzdy, řazení a stav plášťů. V mnoha destinacích jsou náhradní díly dvakrát dražší, v jiných zase nejsou k sehnání. A pokud je to ve vašich silách, naučte se základní opravy - výměnu duše nebo seřízení brzd byste měli zvládnout i poslepu.
Seznamte se s místními zvyklostmi
Téměř každá země má své zvláštnosti. V Nizozemsku mají cyklisté na křižovatkách přednost, v Itálii je to spíš o odvaze. Zjistěte si pravidla předem - třeba že v Německu musíte na cyklostezce jezdit za sebou, ne vedle sebe. A naučte se pár základních frází - "píchlé kolo" nebo "potřebuji pomoc" se můžou hodit víc než objednávka kávy.
- Pro psaní komentářů se přihlaste.